torsdag, august 13

Rapport fra FrPs valgkamp

Statsministerduell i går, ny rapport om kriminalitet, og avsløring av Jens bløff på 21-nyhetene på NRK. Stemningsrapport fra innsiden av maktens korridorer, FrPs fløy, en måned før valget.

Jens mot Jensen ble ikke den opphetede debatten som åpenbart endel kommentatorer hadde håpet. Dette ble kjedelig, langdrygt og ikke som "Gro og Kåre". Vel, dette er meget mulig, men er det negativt? Er man ute etter skittkasting og show i disse debattene? Eller informativ opplysning om politiske forskjeller?

Registrerer at venstrevridde Marie Simonsen gir terningkast 4 til Jens og 3 til Siv. Noe annet var ikke å vente av damen som er like rød som Kristin Halvorsen. Jeg er enig med VG og Dagsavisen som ga samme terningkast til Jens og Siv. Dette var en jevn debatt, informativ, og behersket. To statsministerkandidater verdig.

Nye kriminalitetstall viser at Knut Storberget har misslyktes. Oppklaringsprosenten går ned, og antall lovbrudd går opp. Antall kriminelle som ikke blir straffet går opp. Knut skryter av at soningskøene er borte. Det er ikke så rart ettersom man ikke fanger de kriminelle, og de få man fanger slipper man ut i åpen soning raskere enn svint. Nei Knut, dette holder ikke. Du har misslyktes. Kanskje du igjen skal gå inn for Hijab i politiet for å få fokus bort i fra disse tallene? Eller var du mot hijab i politiet, eller var du like usikker på Hijab som du er på oljeutvinning i Lofoten? Vingleminister Storberget flakser videre.

Ser forresten at Raymond Johannsen er ute med et desperat angrep på FrPs oljesyn i Lofoten. Dersom det er uansvarlig å ta standpunkt på dette tidspunkt, så må det være uansvarlig for SV og SP og ta standpunkt nå også, eller hva Raymond? Det at Arbeiderpartiet ikke vet om de er for eller mot, det for være deres interne problem. FrP vil ha vekst, også i Nord-Norge.

NRK-nyhetene hadde et godt innslag som viser at Stoltenberg lovet 10.000 nye årsverk i eldreomsorgen før valget i 2005. Dette gjentok han i stortinget 2006, på sin egen blogg i 2007. Senest for 2 uker siden sa Arbeiderpartiets Arild Stokkan Grande at man hadde styrket eldreomsorgen med 10.000 nye årsverk. Dette var i en debatt med undertegnede i Vikna. NRK kledde av disse bløffmakerne i sin sending i kveld. Bra! Tallet er 4500, altså under halvparten av det de lovde. Kanskje ikke så rart solen ikke skinner over eldreomsorgen?

Stemningen i FrPs indre organer er god. Svært god. Kamplysten, pågangsmotet, optimismen er definitivt på plass. Partiledelsen jobber, unnskyld mitt trønderske uttryk, "rævva av seg". Jeg er imponert at en mann med Per Sandbergs tette kroppsbygging har så ubeskrivelig mye energi og krefter.

Alle vi som jobber med dette vet at det er nå det starter. Det er enormt lenge til valget, og selv om vi har målinger som viser 34.5 % i Finmark, 26-28 i landsgjennomsnitt, høytflyvende målinger i Hedemark og en rekke andre fantastiske målinger: Vi må stå på til siste slutt.

Vi er sultne. Sultne på å fornye Norge. Vi er forberedt til å gjøre Norge til et bedre land for folk flest etter 14. september.

Dagen i dag: terningkast 6!

6 kommentarer:

  1. Duellen mellom Siv Jensen og Jens Stoltenberg
    er det ingen tvil hvem som vant.Det var Siv
    Jensen.Stoltenberg sier hun ikke har erfaring
    som Statsminister.Det er første gangen for alle
    også for Jens Stoltenberg.


    JILL

    SvarSlett
  2. Kjempebra, du kaller Jens en vingleminister eller noe sånn, helt enig faktisk, han er en tragedie pga hans klipte vinger. Men da spør jeg så deg, hva er Frp sitt standpunkt i EU spørsmålet, og hva er ditt? Samt hva er Frp sitt standpunkt i datalagringsdirektivet fra Eu? Hva er ideèn bak å bevæpne UP når dere samtidig foreslår å legge det ned?

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig med Jill....i tillegg vill jeg si att Jens kjører litt drillostil når han møter hard motstand så legger han seg bakpå og prøver å snakker kunn om hva som er dårlig med motstanderen...... Jensen har tæl

    SvarSlett
  4. Til Vidar, jeg er enig i at du kommer med gode spørsmål her. Tipper du er Høyresympatisør, og det har jeg stor respekt for :-)

    Til EU, FrP følger folkeavstemningsresultatet.
    Personlig så er jeg meget usikker, det er klare fordeler, og klare ulemper. Hadde det vært EU-valg i dag hadde jeg stemt nei, med den begrunnelse at jeg mener utfordringene knyttet til utvidelse østover ikke er avklart. Jeg vil med andre ord se hva som blir "EU-prosjektet" før jeg eventuelt skifter standpunkt.

    Datalagringsdirektivet er FrP motstander av, på grunn av personvernhensyn.

    Til UP: På grunn av manglende ressurser mener vi at UP må legges ned. (DVS med dagens budsjett). Vi vil øke rammen for politiet betydelig, og da vil UP fortsatt være en del av politiet vi ønsker å videreføre.

    Håper dette var litt oppklarende.
    Jeg svarer iallefall så godt jeg kan :-)

    I tillegg vil jeg bare understreke at det er helsepolitikk som er mitt fagområdet, så du får ha meg unnskyldt dersom jeg ikke har svart så godt som du hadde håpet.

    Fortsatt god kveld til dere alle :-)

    SvarSlett
  5. Om jeg er Høyre eller Venstre er ikke så viktig for meg, men jeg er iallefall en Nasjonalist, vi er ett folk, har en kultur og en grense som det er verdt å forsvare, men det er viktig å ha respekt for andre og andres syn og da synes jeg det er greit å diskutere saker uten å ha karakteristikker samt beskrive andres politikk ut fra sitt eget ståsted. Jeg er for EU da vi også trenger å ha utvidet kontakt med andre nasjoner, og i vår del av verden er dette virkelig viktig for et så lite land som Norge. Jeg synes Frp burde definere sitt ståsted i EU debatten, for om dere skulle komme i posisjon skal dere jo forhandle frem det som det skal stemmes over, og da er det jo knekkende likegyldig om det gjøres før eller etter en folkeavstemming fordi resultatet blir det samme, men folket vil ved denne redegjørelsen kunne få vite hvilken side Frp. da eventuelt forhandler ifra.

    Du har selvsagt svart så godt jeg har håpet, for du har svart, ikke alle som har disse bloggene som gidder det, blir fort egoblogger som ingen tilslutt leser, så din blir bokmerket.

    I helsepolitikken vil jeg ønske at Frp. tar tak i saker som tannhelse, folk går rundt uten tenner i Norge i dag pga. økonomi, slik burde det ikke være så lenge det er tannleger på jobb i dette landet, og problematikken ved at vi aldri har hatt så mange sysselsatt i helsesektoren og ei heller aldri har behandlet så få mennesker pr. sysselsatte helsearbeider, det er systemet som er problemet og det kan løses uten å privatisere, for jeg mener at disse oppgavene skal det brukes penger på, ikke privatisere og ressursene forsvinner i utbytte, heller gjøre noe med ressursene som i dag forsvinner i administrasjon.

    Ellers vil jeg ønske deg lykke til i valgkampen hvor jeg anmoder om respekt for meddebattanter og selvinnsikt, for det finnes ingen lettvinte løsninger. Så får vi håpe folket ønsker dette fremfor brød og sirkus, men jeg er redd det siste blir standarden. Men uansett, vi får de politikerne vi fortjener.

    SvarSlett
  6. Jeg har stor respekt for at du hadde ønsket at FrP hadde slått fast sitt EU-standpunkt. Jeg forstår dette ønsket veldig godt. Hva som kommer frem i en forhandling er jo på en måte viktig i forhold til hva de fleste av oss vil stemme. Et realt standpunkt hadde vært at vi inngår forhandlinger og tar stilling til dette etter at de er sluttført. Nå tenker jeg høyt her :-)

    I forhold til helsevesent så er jeg faktisk veldig enig med deg i forhold til å utnytte ressursene bedre. 100 % enig. Vi vil legge ned de regionale helseforetakene og legge til rette for at merkantilt ansatte gjør "papir-arbeid" som i dag gjøres av leger og sykepleiere der det er mulig. I tillegg kan nytt medisinsk utstyr gjøre endel inngrep og behandlinger langt mer effektive, dersom vi hadde tatt oss råd til å investere.

    Jeg mener allikevel at private bør få slippe til, da disse ofte er mer spesialiserte og effektive enn det offentlige. Jeg vil selvsagt at dette skal finansieres av det offentlige. Jeg ser ikke det store problemet med at det offentlige f.eks betaler 10.000 til en privat som utfører operasjonen for 9500 og får 500 i avkastning, kontra det å bruke 10.000 på et offentlig sykehus, der tjenesten koster 10.000.

    For skattebetalerne blir dette det samme for å si det sånn :-)

    Det ble litt dårlig forklart, men jeg har vært på jobb siden 7 i dag, og er litt trøtt.

    Enig med deg, håper det blir en saklig valgkamp som får frem politiske forskjeller og ikke skittkasting.

    Respekt for andre meninger skal man ha, og derfor prøver jeg å svare på alle innlegg på bloggen min, og spesielt de innlegg som uttrykker uenighet med meg.

    Da sier jeg god natt for denne gang :-)

    SvarSlett