onsdag, august 19

Kulturkamp mot FrP

Kultureliten går til kamp mot Frp. Velkommen skal de være.

Det at 100 av landets kulturelite skriver under et opprop mot FrP er ventet. Men hvorfor de gjør det, må de nesten selv svare på.

FrPs alternative budsjett for 2009 trekkes frem som et skrekkeksempel, på grunn av et kutt på 1 mrd kroner. Det at FrPs budsjett i år er like stort på kultur som Arbeiderpartiets budsjett i 2007 er det ingen som nevner. Hvor var kulturoppropet mot Arbeiderpartiet i 2007? Mon tro om det har sammenheng med de politiske sympatiene flere av kulturoppropets underskrivere har hatt tidligere?

Jeg er stolt av å tilhøre FrPs kulturpolitikk. Det at vi vil satse på barne- og ungdomskulturen, breddeidretten og folkekulturen er for meg fornuftige tiltak som jeg med glede er med å finansiere over skatteseddelen. Det å subsidiere dyre operabilletter og kunstnere som ikke produserer noe gjennom kunstnerlønn er jeg imidlertid i mot.

Jeg vil la folk selv avgjøre om de skal betale 800 kroner for en Madonnabillett, eller 800 kroner for en forestilling i den norske opera. Det skal de selv få velge.

Kultur er viktig og fornuftig i et moderne samfunn, derfor skal vi legge til rette for kulturlivet.

Politikk handler imidlertid om å prioritere, og jeg er samtidig stolt av at FrP var i mot et nytt operabygg til 4 mrd, all den tid det ikke skinner av eldreomsorgen, at 4500 rusmisbrukere ikke får hjelp, at fattigdommen i Norge øker. Jeg vil prioritere dette før dyre operaprosjekter. Er det galt? Selvsagt er du berettighet til å mene at det er tilfellet, men jeg forbeholder meg retten til å ha min mening.

2 kommentarer:

  1. Giske har klart å få kulturbudsjettet opp på et nivå som vi aldri har sett før i Norge, så å komme trekkende med hva Ap hadde i sitt alternative budsjett for 2007 er ikke godt nok.

    SvarSlett
  2. Hei Tore.

    Det er dette som er politikk. Vi prioriterer annerledes, og kutter derfor 1. mrd kroner som du helt riktig beskriver er kommet i et kulturløft fra regjeringen.

    Årsaken til er at vi ønsker å prioritere eldreomsorg, rusomsorg, sykehusøkonomi og redusere egenandeler for folk flest i helsevesenet.

    Det er en ærlig forskjell, men vi tørr å stå oppreist for det vi mener er viktigst, så får kulturløft komme når vi har fått de andre tingene på plass.

    Mvh

    Ole Berget

    SvarSlett