tirsdag, juli 21

Lesebrev - Masseproduksjon eller særeie?

Etter en Twitterdiskusjon, blant annet med Bengt Eidem og Aftenpostens debattredaktør, er jeg litt usikker på hva som er riktig praksis.

Debatten omhandler hvorvidt det er hensiktsmessig at et og samme leserinnlegg sendes i forskjellige representanters navn, til forskjellige deler av landet.

Dette er noe de fleste partier har gjort, også FrP. Spørsmålet er om hvorvidt dette er alright, eller om det er "umoralsk".

Min konklusjon er sågar at dette bør være mulig, uten at det skapes for mye styr. La meg skissere et eksempel: Dersom FrP skal skrive et leserinnlegg om behovet for juridisk rett til sykehjemsplass, så er det svært begrenset hvor stor forskjell det vil være på 17 leserinnlegg til avisene i de ulike fylkene. Samtidig vil lesere av lokalavisene helst lese innlegg som er skrevet av "deres" representant. Dersom høyres stortingskandidat fra vestfold sender inn et leserinnlegg til en avis i Fauske, så er det neppe like interessant for leseren, sammenlignet med om det var høyres representant fra Nordland som var forfatter.

Jeg er enig i at det i hovedsak bør være leserinnlegg som er forskjellig fra avis til avis, og fra person til person, gjerne også med en lokal vri. Jeg klarer allikevel ikke å hisse meg opp over at samme leserinnlegg har stått i forskjellige aviser, med forskjellige navn. Det er tross alt partienes politikk som er viktig å få frem og debattert. Heldigvis så mener FrP det samme i Nordland som vi gjør i Oslo. Antar at en del partier er sjalu på FrPs entydige politikk i hele landet.

2 kommentarer:

  1. Morsom snert på avslutningen der. Du har noen gode poenger. Og det er forskjell på Tautra Tidene og Aftenposten. Men: Hadde jeg vært nestleder eller stortingsrep (uansett parti) ville jeg ikke nedverdiget meg til å signere på masseproduserte greier. Jeg synes det er greit at nyvalgt styremedlem i bygda signerer på innlegg skrevet av en trainee i stortingsgruppa, men partiledelsen bør stille høyere krav til seg selv. Forøvrig: God valgkamp!

    SvarSlett
  2. Avslutningen var ikke myntet på ditt parti, men jeg antar noen av de andre partiene ville følt seg litt truffet.

    Jeg er enig med deg i forhold til at de store riksavisene selvsagt må få leserinnlegg og kronikker av partiledelsen eksluksivt, hvis ikke mister de sin nyhetsverdi.

    Forøvrig: Riktig god valgkamp til dere også!

    SvarSlett